会社概要

創業
代表
事業内容
本社
文化年間
藤尾 玲
書道関連用品販売
大阪府大阪市中央区谷町7-2-28

<取扱商品>

毛筆

墨液


紙製品
篆刻関係
古玩
関連品
絵てがみ
玉林堂製筆 中国筆
玉林堂鑑製墨 玉林 篆刻朱墨 寿《書簡用》 古梅園 呉竹
古梅園 呉竹 墨運堂
中国端渓硯等 雄勝硯
半紙 画仙紙類 短冊色紙類 因州紙 越前紙等
便箋 はがき 封筒類 因州紙 表現社製品
印材 印刀 印泥 印譜紙 印褥 印矩
古印 古硯 古陶《陶硯 水滴類》 石刻小物
筆筒 筆架 筆吊 墨池 墨挟 半紙挟 色紙、短冊掛 色紙幅
顔彩 はがき
Established
President
Address
E-mail
1804
Ryo Fujio
7-2-28 Tanimachi, Chuou-ku Osaka-shi, Osaka-fu 542-0012
fujio@gyokurindo.jp


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古来から変わらぬ書の文化
江戸時代・享和4年(1804年)、藤尾仙助が製筆兼販売業として大坂堺県にて創業。明治初期に入り大坂市堺県難波村(現中央区)に移転し、二代目・玉寶斎藤尾仙助が引継ぎ、明治25年(1892年)、奈良に於いて開催された第二回全国毛筆共進会審査員を拝し、明治29年(1896年)第四回内国勧業博覧会に出品し褒章を授与しました。四代目・玉僊斎藤尾善之助は明治36年(1903年)第五回内国勧業博覧会に出品し褒章を授与しました。

初代 藤尾仙助

初代・藤尾仙助が、堺で高砂屋仙助・藤尾玉林堂と号し、筆師を始めたのが発祥です。後に文化(1804~1817年)に入ってから大阪に移り玉林堂を創業しました。

製筆といえば豊橋、熊野が有名ですが、江戸時代中期から末期にかけては大阪で大々的に行われていました。この頃は大塩平八郎、頼山陽ら多くの文人を中心に町人知識層の文化活動が発展した時代でありました。大阪の製筆は朝廷や武家社会ではなく、自由な町人文化が育てたといえます。
二代目の仙助は安政(1854~1860年)より明治中期まで店主として活躍。製筆業盛況の頃で、明治25年には第二回全国毛筆共通会審査員を務め、同29年には、第四回内国勧業博覧会に出品。当時は製造の全過程を庭で行っており、製筆具は今も残っています。三代目・新太郎、四代目・善之助、五代目・武明までは製筆に従事していましたが、その後小売り及び卸売りに切り換え現在に至ります。

The culture of writing, unchanged since ancient times
“Gyokurindo,” which was established over 200 years ago, deals in authentic traditional writing goods such as brushes, ink, ink stones, and traditional paper in order to pass on the Japanese art of calligraphy.

In 1804 during Edo period、Sensuke Fujio established it as a brush making/selling business in Osaka/Sakai prefecture.At the start of the Meiji era, it was moved to Namba town (present day Chuo-ward) in Osaka city, Sakai prefecture, and inherited by Sensuke Gyoku-Housai Fujio, of the second generation. In 1892、He was a judge at the second national brush exhibition hosted in Nara, and at the fourth domestic industrial fair, a medal of merit was awarded to his goods. Another medal of merit was awarded for the goods of Zennosuke Gyoku-Sensai Fujio (the fourth generation) at the fifth domestic industrial fair in 1903.

Sensuke Fujio

Founder, Sensuke Fujio
The business started when the founder, Sensuke Fujio, began as a brush maker under the brand “Takasago-ya Senseuke/Fujio Gyokurindo.” Afterwards, as the Bunka era (1804-1818) began, he moved to Osaka and set up a business.

When you think of brush makers, the famous Toyohashi and Kumano come to mind. However, from the middle to the end of the Edo period (1603-1868), brush making was conducted in Osaka on a large scale. At this time, with a focus on literary people such as Heihachio Oshio, Sanyo Rai and the like, the culture of the intellectual class developed among the townspeople. Brush making in Osaka was not fostered by the imperial court or samurai society, but by the free culture of the townsfolk.

Sensuke of the second generation worked as the shopkeeper from the Ansei era (1854-1860) until the middle of the Meiji era (1868-1912).

At the time, the whole manufacturing process was carried out in his garden. Those stationery goods still remain to this day. The brush handles were straightened above the kanteki (an earthen charcoal brazier, in the Osaka dialect of Edo period) using a handle form. The measuring blocks used in cutting the shafts of the brushes. The combs and trays used to remove detritus from the brush hair, and more. Shintarou (the third generation), Zennosuke (the fourth generation), and Takeaki (the fifth generation) all carried on the art of brush making, but afterwards the business shifted to deal only in retail and wholesale.